Osnovna načela unutrašnjeg uređenja u crkvama
I. Uvod u problematiku
Današnja arhitektura teži za oblicima crkava, koji će biti u skladu s okolišem i mjesnom kulturom. Što o tome donose crkveni propisi?
Crkva, kao mjesto liturgijskog zborovanja, treba ispunjavati dva zadatka: da bude simbolični znak -ad- extra i funkcionalni objekt neophodan za redovita liturgijska okupljanja i djelatno sudjelovanje svih sudionika -adintra.
Opća Uredba Rimskog misala ističe: "Crkve ili druga mjesta neka budu prikladna za vršenje svetog čina i za djelatno sudjelovanje vjernika. Uz to neka sveta zdanja i bogoštovni predmeti budu zaista dostojni i lijepi, kao znakovi i simboli viših stvarnosti" (br. 288).
Na vjerski osjećaj značajno utječe materijalno unutrašnje uređenje crkvenog odnosno liturgijskog prostora, konkretno: arhitektura - oblik i raspored prostora, umjetnički sadržaji, ukrasi itd. Utisci iz djetinjstva često ostaju smjerodavni za cijeli život.
U nas su uglavnom sve crkve već preuređene za slavlje obnovljene liturgije, odnosno nove se grade imajući također u vidu obnovljenu liturgiju (ne dovodeći u pitanje, najnoviji Motu proprio Benedikta XVI. [Summorum pontificum] o Misi Ivana XXIII.). Pa ipak se utemeljeno postavlja pitanje: jesu li naše crkve tako građene i tako uređene da odgovaraju mentalitetu našega domaćeg vjernika - katolika?
Nužno je uvažiti određene etničke i kulturne specifičnosti zajednica vjernika kojima je namijenjena crkva kao zgrada kao i prostor i predmeti za konkretne liturgijske obrede koje ta zajednica slavi.
Valja razlikovati:
a) praktičnu funkcionalnost crkve kao liturgijskoga prostora za odvijanje svih liturgijskih slavlja konkretne zajednice (katedrala, župna crkva, samostanska, sjemenišna, bolnička ili grobljanska kapelica) i
b) simbolično značenje - znakovnu vrijednost zgrade kao cjeline ili pojedinih njezinih dijelova, izvana ili iznutra (zvonik, pročelje, križ, oltarni prostor, osvjetljenje - prirodno, vitraji ili umjetno ukrasni lusteri).
Funkcionalnost i znakovitost - simboličnost crkvenoga objekta, odnosno prostora, ne bi se smjeli ni suprotstavljati ni dijeliti, nego moraju uvažavati ovo troje: 1) praktičnost, 2) tzv. socio-personalno načelo i 3) mistični sadržaj.
Ad 1) Praktičnost. Crkva, tj. prostor za liturgijsko slavlje, mora biti prikladna za dobro i praktično obavljanje svih onih liturgijskih obreda i čina koji su predviđeni za zajednicu koja se okuplja u tom prostoru. To podrazumijeva mogućnost okupljanja, dovoljne preglednosti, čujnosti; nesmetanoga kretanja, stajanja, sjedenja, klečanja te predsjedanja, čitanja, moljenja, pjevanja, kao i obavljanja specifičnih čina kod slavlja pojedinih sakramenata ili drugih liturgijskih funkcija: oltar, ambon, krstionica, ispovjedaonica (koncelebracija, prostracija itd.) Namjena nekoga liturgijskog predmeta mora prva odlučivati njegov oblik i izradu (za sjedenje, za stajanje, za čitanje, za klečanje, za gledanje).
Ad 2) Socio-personalno načelo. Osim što je praktično mjesto za obavljanje obreda odnosno liturgijskih slavlja, liturgijski prostor - crkva treba omogućiti svim članovima liturgijske zajednice i osobnu sabranost i radost, kao i međusobnu bliskost i poštovanje.
Ad 3) Mističnost. Liturgijski prostor odnosno crkva jest za katolike neizostavno mjesto susreta utjelovljenog Boga i nas, njegovih otkupljenika. Ona je sveto mjesto, jer u njoj sveti Bog sakramentima Crkve, posvećuje ljude za njihovo osobno spasenje i za suradnju u Božjem spašavanju i posvećivanju svijeta. Mistično značenje liturgijskoga prostora poglavito ovisi i o svijesti što je svaki pojedini sudionik liturgijskoga slavlja ima o spasonosnim otajstvima i liturgijskim činima koje slavi u tom prostoru sam ili zajedno s drugim sudionicima. Mističnom ozračju liturgijskoga prostora trebaju doprinijeti i određeni simboli koje Crkva već stoljećima upotrebljava u svojim liturgijskim zdanjima kao: povišeno mjesto - svetište, lađa crkve (kapelice), stupovi, osobito svetohranište, "špilje", pa i simboli i slike iz povijesti spasenja ili iz života Crkve (sakramenti, sveci itd.).
II. Neka opća načela
Govoreći u svom VII. poglavlju o "sakralnoj umjetnosti i bogoštovnim predmetima" konstitucija o liturgiji Drugoga Vatikanskog koncila izrijekom kaže: "Crkva nije nikada imala svoj vlastiti umjetnički stil, nego je dopuštala umjetničke oblike svakog razdoblja, prema naravi i uvjetima naroda i prema potrebi različitih obreda, nastojeći da tijekom stoljeća brižno čuva umjetničko blago. Stoga neka i umjetnost naših vremena, te svih naroda i krajeva ima u Crkvi slobodu djelovanja samo ako dužnim poštovanjem i doličnom čašću služi bogoštovnim zgradama i svetim obredima..." (SC, 123).
U ovako postavljenu koncilskom tekstu prepoznajemo najprije misijsku i ekumensku širokogrudnost Koncila (koja je prisutna i u drugim njegovim dokumentima).
Također uočavamo širom otvorena vrata Crkve slobodnom stvaranju suvremene umjetnosti, kao što je to uglavnom bio slučaj i u dosadašnjim stoljećima njezine povijesti.
Valja uočiti kako je naglašeno da ta predviđena djela i oblici suvremene umjetnosti imaju funkciju pomaganja i poticanja dužnoga čašćenja i poštovanja i liturgijskim prostorima i liturgijskim odredima koji se u njima obavljaju. Bog i njegovi sveci jesu "objekt" štovanja i čašćenja u liturgijskim činima Crkve i zato i sve vrste umjetnosti: arhitektura, kiparstvo, slikarstvo, glazba prijašnjih vremena i suvremenih ostvarenja trebaju biti u službi i Crkve i njezine liturgije.
To još jednom ističe spomenuta Opća uredba i gdje, između ostalog, stoji: "Crkva neprestano traži od raznih, umjetnosti njihovu plemenitu službu te priznaje umjetnički izraz svih naroda i krajeva.......... Kao što nastoji sačuvati umjetnička djela i blago što su nam ih minula stoljeća namrla, te ih prema potrebi prilagoditi novim zahtjevima, tako se trudi promicati nova ostvarenja, koja odgovaraju duhu svakog pojedinog vremena. Zato pri povjeravanju posla umjetniku, kao i pri odabiranju umjetničkih djela za crkvu treba težiti za pravom umjetničkom vrsnoćom koja će hraniti vjeru i pobožnost i biti u skladu s pravim značenjem i svrhom kojoj služe" (OURM, 289).
Kad je govor o sakralnoj - svetoj umjetnosti, valja nam pripaziti da su ovdje obje riječi važne. Zato su odgovorni u crkvenim zajednicama dužni više paziti na plemenitu ljepotu nego na pustu raskoš koja se nerijetko zna pretvoriti u kič. Direktorij o pastoralnoj službi biskupa naglašava: "Pri gradnji crkava, osobito župnih, neka se biskup brine da se uskladi umjetnost s pobožnošću te neka ne zaboravi ures i siromaštvo, ljepotu i korisnost. Skrbno neka sprječava što god miriše po neskladnim novotarijama, a tako i sve što više šteti nego li koristi svetosti mjesta i pobožnosti vjernika. Napokon, neka pazi da se pri gradnji, obnavljanju i ukrašavanju crkava ne ide na prevelike troškove da se župe ne bi opteretile prevelikim dugovima. Bilo bi neskladno kad bi se zbog kamenih crkava sprječavalo 'caritas' i apostolat žive Crkve, koji se u tom slučaju moraju pretpostaviti ukrašavanju hramova" (Direktorij, 181).
Ova točka Direktorija zapravo opširnije tumači odredbu koncilske konstitucije, koja glasi: "Neka se Ordinariji brinu da u promicanju zaista svete umjetnosti i u njezinu pomaganju više paze na plemenitu ljepotu nego li na puku raskoš. To isto vrijedi za sveto ruho i urese" (SC, 124). Tu valja uočiti da su i viši redovnički poglavari - kao ordinariji pozvani odgovorno se brinuti za svoje egzemptne crkve.
Drugi dio istoga broja tumači što se ne može pripustiti u bogoslužni prostor: "Neka se biskupi svojski pobrinu da iz Božjih zgrada i svih ostalih svetih mjesta uklone ona djela umjetnika koja se protive vjeri, ćudoredu i kršćanskoj pobožnosti, te vrijeđaju prisan osjećaj, bilo da su iskrivljenih oblika ili su nedostatne, osrednje i prividne umjetničke vrijednosti" (SC, 124).
Koncil, dakle, kaže kako Crkva, tj. biskup ne može prihvatiti u svoje bogoslužje neko umjetničko djelo ako ono vrijeđa ove četiri izrijekom nabrojene vrijednosti: vjeru, ćudorede, pobožnost i vjerski osjećaj. Te vrijednosti nisu istoznačne iako su slične i povezane. Svaka od njih ima svoju težinu i nijedna se ne bi smjela ispustiti iz vida. Svetost liturgijskoga prostora u kojem se okupljaju vjernici različitih ukusa i profila zahtijeva ne samo da se umjetničkim djelima - slikom ili kipom - ne samo ne bi smjelo ugrožavati ćudorede i vjeru, nego moraju biti na korist pobožnosti i vjerskom osjećaju širih vjerničkih krugova, tj. što većem broju tih vjernika, članova konkretne liturgijske zajednice.
Primjećujemo ovdje i jasan kriterij za estetsku procjenu svakoga bogoslužnog predmeta (uključujući i ukrase). Ne smiju biti od nedostatne, osrednje i prividne umjetničke vrijednosti, dakle kič, za koji se veli daje negacija, te vrlo konkretan i žilav neprijatelj svake, pa i crkvene umjetnosti, koji Koncil ne želi imati u bogoslužnim prostorima. Na pokoncilskom je crkvenom učiteljstvu zadaća da taj zahtjev Koncila razborito ali i odlučno provode u djelo, u duhu postojećih liturgijskih odredaba, između kojih navodimo ovu: "Ures crkve neka teži više za njezinom plemenitom jednostavnošću negoli za raskoši. U odabiranju ukrasnih čimbenika treba voditi računa o istinitosti tvari i nastojati oko toga da uresi pomažu odgoju vjernika i dostojanstvu svega svetoga prostora" (OURM, 292).
Veliku novinu za uređenje liturgijskoga prostora adekvatnog obnovljenoj liturgiji donosi u zadnjem dijelu spomenuti član konstitucije gdje se kaže: "Pri podizanju svetih zgrada neka se brižljivo pazi da budu prikladne za slavljenje liturgijskih čina i da se u njima može postići djelatno sudjelovanje naroda" (SC, 124).
To su dva glavna kriterija koje se mora poštovati pri uređenju bogoslužnog prostora: nesmetano odvijanje liturgijskih slavlja i optimalno sudjelovanje svih članova liturgijske zajednice - adekvatno njihovoj hijerarhijskoj ulozi i mjestu.
Nije dostatno da posvećene zgrade odnosno liturgijski prostori budu samo prikladni za obavljanje liturgijskih čina - to im je i neposredna svrha. Arhitekti su dobili novi, važan zahtjev: tako rasporediti sav unutarnji prostor da u njemu bude omogućeno djelatno sudjelovanje svih nazočnih vjernika. Velike crkve starijega datuma nije uvijek lako prilagoditi ovomu zahtjevu, ali nove, koje se sada grade, nužno bi morale uvažavati ovaj postulat, zapravo liturgijsku brigu cijele konstitucijeSacrosanctumConcilium.
III. Mogućnost raznovrsne liturgijske namjene
U liturgijskom se prostoru okuplja zajednica, poglavito župna, za različita liturgijska slavlja; nedjeljne, ili svakodnevne mise, kao i mise za različite skupine, krsno, pokorničko (zajedničko i pojedinačno) slavlje, slavlje ženidbe, sprovoda, službe riječi, razne kateheze, javne ili privatne pobožnosti. Ta raznovrsnost liturgijskih slavlja zahtijeva mogućnost prilagodbe prostora različitim liturgijskim zajednicama. Ta prilagodba se današnjom arhitekturom dade uspješno postići, ali se svakako mora voditi računa o činjenici da su sva liturgijska slavlja i obredi radi konkretnih ljudi, i zato se njih nužno mora uključiti pri donošenju rješenja o prilagodbama postojećega liturgijskog prostora.
Valja također računati na određenu "hijerarhiju" službi kojima je konkretni liturgijski prostor namijenjen: npr. euharistija, slavlje drugih sakramenata i drugih vrsta bogoslužja, te na "hijerarhiju" u pojedinim obredima odnosno slavljima: npr. naviještanje riječi, euharistijska gozba, križni put, štovanje svetaca. "Hijerarhija" također ovisi i o glavnoj namjeni pojedinoga bogoslužnog prostora - župne crkve, prošteništa ili oratorija za manje skupine.
Ta moguća i poželjna plurifunkcionalnost bogoslužnoga prostora ne bi smjela biti na uštrb sklada, jedinstva prostora. Naime: "...Stoga opće uređenje svetog zdanja mora biti takvo da na neki način daje sliku sabrane zajednice, da omogući odgovarajući raspored sviju i pogoduje ispravnu vršenju svake pojedine službe (...).
Sve to, iako mora izražavati hijerarhijsko uređenje i raznovrsnost službi, treba ipak tijesno povezati u jednu cjelinu tako da jedinstvo svekolikog svetog puka time dođe jasno do izražaja. Narav i ljepota prostora i svega namještaja treba da promiče pobožnost i očituje svetost slavljenih otajstava" (OURM, 257).
IV. Temeljni raspored unutrašnjosti crkve - liturgijskog prostora
Liturgijski propisi predviđaju: 1) svetište - prezbiterij, 2) mjesto odnosno eventualni prostor za čuvanje presvete euharistije, 3) prostor za vjernike, 4) prostor za pjevački zbor i glazbene instrumente te 5) predvorje crkve odnosno liturgijskog prostora.
1. Svetište je centralno mjesto u liturgijskom prostoru predviđenu za glavne službenike liturgijskoga slavlja, odnosno obreda. U užem smislu to je mjesto oko oltara, previđeno za celebrante i moguće koncelebrante. Treba biti uočljivo svojim izgledom, za odvijanje svetih obreda dostatno prostrano, po mogućnosti povišeno odnosno ukrašeno stepenicama, baldahinom ili na koji drugi prikladan način.
OURM predviđa konkretan raspored i uređenje svetišta - prezbiterija. S obzirom na "oltar i njegov ures" izrijekom kaže sljedeće:
"Oltar, na kojem se pod otajstvenim znakovima uprisutnjuje žrtva križa, ujedno je i Gospodnji stol, a Božji je narod na misi sazvan da u njemu sudjeluje; središte je i zahvaljivanja koje se vrši euharistijom.
U svetome prostoru euharistiju valja slaviti na oltaru; izvan toga prostora može se slaviti i na prikladnom stolu, ali uvijek na stolnjaku i tjelesniku te uz križ i svijećnjake.
Uputno je da u svakoj crkvi bude nepomičan oltar, koji jasnije i trajnije označava Krista Isusa, živi kamen (1 Pt 2,4; usp. Ef 2,20). U drugim prostorima koji su namijenjeni za bogoslužje oltar može biti pomičan.
Nepomičan je oltar onaj koji je tako građen da je pričvršćen za tlo te se ne može pomaknuti, a pomičan je onaj koji se može prenositi.
Oltar, gdje god je to moguće, neka se gradi odvojeno od zida da se može lako obići i na njemu slaviti licem prema narodu. Neka zauzima takvo mjesto da bude uistinu središte kamo se sama od sebe usredotočuje pozornost svekolike zajednice vjernika. Oltar će redovito biti nepomičan i posvećen.
Oltar, kako pomični tako i nepomični, posvećuje se prema obredu iz Rimskoga pontifikala. Pomični se oltar ipak može samo blagosloviti.
U skladu s običajem i značenjem, što je do nas došlo crkvenom predajom, ploča nepomičnoga oltara neka bude kamena, i to izrađena od prirodnoga kamena.
Ipak, može se, prema sudu konferencije biskupa, uzeti i druga tvar, dolična, čvrsta i umjetnički obrađena. Nosači pak ili osnova na kojima leži ploča mogu se izraditi iz koje mu drago tvari, samo da je dolična i čvrsta.
Pomični se oltar može napraviti iz bilo koje plemenite i čvrste tvari koja, prema običajima i predaji raznih krajeva, odgovara liturgijskoj upotrebi.
Dobro je uščuvati običaj da se kod posvećenja pod oltar ugrade, odnosno pohrane relikvije svetaca, pa i nemučenika. Samo neka se pazi da vjerodostojnost tih relikvija bude zajamčena.
U novim crkvama koje se grade bolje je da se postavi samo jedan oltar, koji će u zajednici vjernika biti znak jednoga Krista i jedne euharistije Crkve.
U već sagrađenim crkvama, gdje je postojeći oltar tako smješten da otežava sudjelovanje naroda te se zbog svoje umjetničke vrijednosti ne može premjestiti, izgradit će se drugi nepomični oltar koji će se umjetnički oblikovati i obredno posvetiti te će se samo na njemu vršiti sveta slavlja. Da se pozornost vjernika ne odvraća od novoga oltara, postojeći oltar neka se posebno ne urešava.
Iz poštovanje prema slavljenju Gospodnjega spomen-čina i prema gozbi na kojoj se pruža Gospodnje Tijelo i Krv, oltar na kojem se slavi neka bude prekriven bar jednim stolnjakom bijele boje, a on neka oblikom, mjerom i uresom odgovara građi samoga oltara.
Kod urešavanja oltara neka se teži za umjerenošću. U vrijeme došašća oltar neka bude urešen cvijećem, ali u mjeri koja odgovara duhu toga vremena, kako se ipak ne bi pretkazala potpuna radost Gospodinova rođenja. U vrijeme pak korizme zabranjuje se urešavanje oltara cvijećem, osim u nedjelju Laetare (IV. korizmena) te na svetkovine i blagdane.
Cvjetni ures neka bude uvijek umjeren te neka se radije smjesti pokraj oltara nego na samome oltaru.
Na oltaru može stajati samo ono što je potrebno za slavljenje mise, to jest: evanđelistar, od početka slavlja do navještaja evanđelja; kalež s pliticom, piksida - ako je potrebna - tjelesnik, ubrus, pokrivalo i misal od priprave darova do čišćenja svetoga posuda.
Tehnička pomagala za bolju čujnost svećenikova glasa, ako su potrebna, neka se također postave na nenametljiv način.
Svijećnjaci, koje u pojedinim liturgijskim činima iziskuje poštovanje i svečanost slavlja (usp. br. 117), neka se prikladno rasporede ili na oltaru ili pokraj njega, poštujući pritom ustrojstvo oltara i prezbiterija, kako bi sve bilo skladno sazdano te vjernicima ništa ne bi priječilo da nesmetano prate što se na oltaru događa ili što se onamo donosi.
Isto tako neka na oltaru ili blizu njega bude križ s likom raspetoga Krista, koji će okupljena zajednica moći dobro vidjeti. Korisno je da takav križ ostane u blizini oltara i izvan liturgijskih slavlja kako bi vjernicima prizivao u pamet spasonosnu muku Gospodnju (OURM, 290-308).
S obzirom na "ambon" Uredba veli sljedeće:
"Dostojanstvo Božje riječi traži da u crkvi bude prikladno mjesto za naviještanje, prema kojemu će se za vrijeme liturgije riječi sama od sebe obraćati pozornost vjernika.
Zgodno je da takvo mjesto općenito bude nepomičan ambon, a ne tek običan pomični stalak. Uzevši u obzir raspored svake crkve, ambon treba da je postavljen ondje gdje će vjernici moći dobro vidjeti i čuti zaređene služitelje i čitače.
S ambona se proglašuju jedino čitanja, pripjevni psalam i vazmeni hvalospjev; isto se tako može s njega držati homilija te izreći nakane sveopće molitve. Dostojanstvo ambona iziskuje da na nj uzlazi samo služitelj riječi.
Pristoji se da se novi ambon, prije nego se uvede u liturgijsku uporabu, blagoslovi prema obredu iz Rimskoga obrednika" (OURM, 309).
S obzirom na sjedište za svećenika slavitelja i ostala sjedala Uredba donosi: "Sjedište svećenika slavitelja treba da označuje njegovu službu predsjedanja skupu i ravnanja molitvom. Stoga mu je najprikladnije mjesto na dnu prezbiterija prema narodu, osim ako to priječi raspored zgrade ili druge okolnosti, na primjer ako bi prevelika udaljenost otežavala saobraćanje između svećenika i okupljene zajednice, ili pak ako se svetohranište nalazi na sredini iza oltara. Neka se izbjegava bilo ikakav oblik prijestolja. Pristoji se da se sjedište, prije nego bude uvedeno u liturgijsku upotrebu, blagoslovi prema obredu iz Rimskoga obrednika.
Isto tako neka se u svetištu rasporede i sjedala za svećenike suslavitelje te za prezbitere koji će, odjeveni ukorsku odjeću, slavlju biti nazočni, ali u njemu neće koncelebrirati.
Sjedalo za đakona neka se postavi u blizini sjedišta za slavitelja. Sjedala za poslužitelje neka se postave tako da se jasno razlikuju od sjedala za kler te da poslužitelji mogu s lakoćom vršiti povjerenu im službu" (OURM, 310).
Na taj se raspored pozivaju odredbe i iz Rimskog pontifikala i Red posvete crkve (usp. V, 3-4) i Red posvete oltara (usp. IV, 6-11). Ove odredbe valja uvažiti.
2. Prostor za čuvanje Presvete Euharistije. S obzirom na "mjesta za čuvanje Presvete Euharistije" vrijedi sljedeće:
"Prema građi svake pojedine crkve i zakonitim mjesnim običajima, neka se presveti Sakrament čuva u svetohraništu u nadasve dostojnom, časnom, vidljivom, urešenom i za molitvu prikladnom dijelu crkve.
Redovito neka bude samo jedno svetohranište, nepomično, izrađeno od čvrste, nepovredive i neprozirne tvari te zaključano tako da se što je moguće više otkloni mogućnost obeščašćenja. Povrh toga, pristoji se da se svetohranište, prije nego bude određeno za bogoslužnu uporabu, blagoslovi prema obredu iz Rimskoga obrednika.
S obzirom na znak, prikladno je da na oltaru na kojem se slavi misa ne bude svetohranište u kojem se čuva presveta euharistija.
Priliči stoga, prema sudu dijecezanskoga biskupa, svetohranište smjestiti:
c) ili u prezbiteriju, ali ne na oltaru na kojem se slavi, u obliku i na mjestu koje će najviše odgovarati, ne isključujući ni stari oltar koji se više ne koristi za slavlje (OURM, 303);
d) ili pak u nekoj kapelici, prikladnoj za osobno klanjanje i molitvu vjernika, koja je prostorno tijesno vezana s crkvom te vjernicima dobro vidljiva.
Prema drevnome običaju, pored svetohraništa neka trajno gori posebna svjetiljka na ulje ili od voska, a kojom će se označavati i častiti Kristova prisutnost.
Neka se nipošto ne zaboravi obdržavati i sve ono što o čuvanju presvete euharistije propisuju zakonske norme" (OURM, 314-317).
U postsinodalnoj pobudnici Sacramentum caritatis papa Benedikt XVI. posebno se zadržao na davanju pojašnjenja u vezi s mjestom za svetohranište u crkvi, ističući da su se i biskupi na sinodi pitali ,,o primjerenom smještaju svetohraništa" (br. 69). Papa najprije ističe kako "ispravan položaj svetohraništa pomaže prepoznavanju stvarne Kristove prisutnosti u Presvetom sakramentu" i zato je nužno da svetohranište "svatko može lako uočiti čim uđe u crkvu". U tu svrhu pred svetohraništem neka gori vječno svjetlo. Navodeći zatim da je također "potrebno voditi računa o arhitektonskoj rasporedbi sakralnog zdanja" Papa veli: ,,U crkvama, u kojima ne postoji kapela s Presvetim sakramentom, i u kojima je veliki oltar sa svetohraništem nepomičan, neka se nastavi s postojećom praksom čuvanja euharistije i klanjanja, izbjegavajući ipak smjestiti svetohranište iza sjedala slavitelja. U novim crkvama bilo bi dobro smjestiti kapelu s Presvetim sakramentom blizu prezbiterija; tamo gdje to nije moguće, poželjno je smjestiti svetohranište u prezbiteriju, na dovoljno povišenom mjestu, u središtu apside ili pak, na drugom mjestu gdje će biti isto tako dobro vidljivo." Papa nadodaje da "pozornost na ove napomene dat će dostojanstvo svetohraništu, za koje valja skrbiti i pod umjetničkim vidom. Naravno, nužno je voditi računa o onom što je doneseno u OURM-u. Posljednji sud o tim stvarima u svakom slučaju izriče dijecezanski biskup. Tako Papa!
e) Prostor za vjernike. "Mjesta za vjernike treba rasporediti vrlo brižno, kako bi oni očima i duhom mogli živo sudjelovati U svetim slavljima. Poželjno je da im se redovito stave na raspolaganje klupe ili stolci. Za osudu je običaj da se nekim privatnim osobama dodjeljuju posebna mjesta. Klupe ili stolice, osobito u novopodignutim crkvama, treba tako urediti da vjernici mogu lako zauzeti onaj stav tijela što ga pojedini dijelovi obreda traže te da mogu s lakoćom pristupiti svetoj pričesti.
Valja paziti da vjernici budu u stanju ne samo vidjeti svećenika, odnosno đakona i čitače, nego da ih, uz pomoć suvremenih tehničkih pomagala, mogu lako i čuti" (OURM, 311).
Za euharistijsku službu prinosi se kruh i vino (a često i drugi darovi i prinosi). Zato je potrebno predvidjeti blizu ulaza u crkvu ili na kojem drugom pogodnom mjestu stol (stolić) za te darove, a isto tako i za čišćenje liturgijskog posuda i njegov smještaj nakon pričesti - u svetištu ili blizu njega. - Rimski obrednik - Red krštenja (usp. 10-11) te Blagoslovi (usp. 833-837) ističe da sve stolne i župne crkve - a uz pristanak mjesnog Ordinarija i druga crkva i bogomolja - moraju imati i svoju krstionicu ili krsni studenac. Predviđeno je u naznačenim rubrikama i njezino mjesto te od čega treba biti napravljena.
U bogoslužnom prostoru treba predvidjeti mjesto i za ispovjedaonicu - jednu ili više. Zakonik kanonskoga prava propisuje: "Vlastito je mjesto za sakramental- no ispovijedanje crkva ili kapela (kan. 964, § 1).
Što se tiče ispovjedaonice, neka biskupska konferencija izda odredbe, vodeći ipak računa, da uvijek na vidnom mjestu budu ispovjedaonice s čvrstom rešetkom između pokornika i ispovjednika da se njima mogu slobodno služiti vjernici koji to žele (§ 2).
Neka se ne ispovijeda izvan ispovjedaonice, osim ako ima opravdana razloga" (§3).
"BK je je donijela slijedeću odredbu o ispovjedaonici: U svakoj crkvi neka bude barem jedna ispovjedaonica s čvrstom rešetkom. Osim toga, neka se po mogućnosti uredi u crkvi ili bogoslužnom prostoru prikladno mjesto gdje će se ispovijed moći obaviti u slobodnom razgovoru, a pokornik će po želji sjediti ili klečati (usp. Dopunske odredbe itd, u Službene vijesti BKJ-e 2/1984, str. 3-4)" (V. B. Nuić, Opće pravo Katoličke crkve, 1985., 313).
f) Prostor za pjevački zbor i glazbene instrumente. Opća Uredba (312-313), pozivajući se na Uputu Svetoga zbora obreda "Musicam sacram" odnosno na SC (VI. poglavlje), govori izrijekom i o mjestu za pjevački zbor, te za orgulje ili druga glazbala. Mjesto je zbora ondje gdje će doći jasno do izražaja njegova narav; on je dio okupljene zajednice vjernika, a članovima zbora se mora omogućiti sakramentalno sudjelovanje u misi - pričešćivanje. - A orgulje ili druga glazbala neka budu smješteni na mjestu gdje će biti na pomoć i pjevačkom zboru i narodu. Prije nego se uvedu u liturgijsku uporabu, neka se orgulje blagoslove (usp. Blagoslovi, 1052-1907).
Rimski obrednik Blagoslovi naglašava: "Neka se svi pomno drže načela i propisa o izgradnji tih dijelova crkve i o njihovu postavljanju na prikladno mjesto, kako je to određeno u liturgijskim knjigama"! (br. 878).
5. Slike izložene na štovanje. S obzirom na broj i prikladnost svetačkih slika Koncil donosi jasne naputke: "Neka se i dalje zadrži praksa izlaganja svetih slika u crkvama, da ih vjernici štuju; ali neka to bude u umjerenom broju i s prikladnim rasporedom, kako ne bi kod kršćanskog puka izazivale čuđenje ili olako pružale prigodu za manje ispravnu pobožnost" (SC, 125).
To će Opća uredba konkretizirati: "...U svetim se mjestima zakonito izlažu vjernicima za štovanje slike Gospodina, blažene Djevice Marije i svetaca... Neka se ipak pazi da se njihov broj ne bi odveć umnožio, zatim, da budu tako raspoređene, da ne bi odvlačile vjernicima pozornost od samog slavljenja. Redovito neka ne bude više od jedne slike jednog te istog sveca. Kod ukrašavanja i uređenja crkve valja općenito imati pred očima pobožnost cijele zajednice, ali i ljepotu i dostojanstvo samih slika" (OURM, 318).
Dakle, jasna je instrukcija da se ne može dopustiti nikakav "ikonoklazam", kao ni išta neuredno, neprikladno, praznovjerno.
Budući da umjetnine - slike ili kipovi - u crkvi ulaze u bogoštovne predmete, glavnu brigu o njima vodi mjesni ordinarij koji će se u obavljanju svojih prava i dužnosti posavjetovati s Odborom za svetu umjetnost za tu svrhu osnovanim, kako to izrijekom Koncil (SC, 126, odnosno 44, 45 i 46).
Ovdje valja svakako nadodati kako Koncil zadužuje biskupe, odnosno teritorijalne skupove biskupa, da se pobrinu za prikladnu izobrazbu umjetnika, koji će im onda stajati na raspolaganju, te da se i budući svećenici tijekom svoje izobrazbe pouče "o povijesti i razvoju sakralne umjetnosti" i o zdravim načelima na kojima se moraju temeljiti djela sakralne umjetnosti, kako bi na taj način cijenili i čuvali crkvene spomenike te mogli davati savjete umjetnicima pri izrađivanju njihovih djela (SC, 127. 128 i 129) A Opća uredba izrijekom traži da "za ispravno građenje, popravljanje i uređivanje svetih zdanja, neka se svi kojih se to tiče savjetuju s biskupijskom komisijom za svetu liturgiju i crkvenu umjetnost. A i dijecezanski biskup neka se za savjet i pomoć obrati toj komisiji kad je posrijedi donošenje propisa o tome pitanju, odobravanje nacrta staja treba da promiče pobožnost i očituje svetost slavljenih otajstava" (OURM, 204).
A u već spomenutoj pobudnici Benedikta XVI. Sacramentum caritatis, jednoj od najnovijih instrukcija Svetog Oca u stvarima koje se tiču liturgije, poglavito euharistije, napisane su i ove riječi: "... Potrebno je postati svjestan da je svrha sakralne arhitekture ponuditi Crkvi, koja slavi otajstva vjere, a nadasve euharistiju, prikladan prostor za primjereno odvijanje liturgijskih čina. Naime, narav kršćanskoga hrama određena je samim liturgijskim činom, koji podrazumijeva sabiranje vjernika (ekklesia), živog kamenja duhovnog hrama" (usp. 1 Pt 2,5).
Isto načela vrijedi za svu sakralnu umjetnost općenito, osobito za slikarstvo i kiparstvo, u kojima religiozna ikonografija mora biti usmjerena sakramentalnoj mistagogiji. Temeljito poznavanje povijesti sakralne umjetnosti može biti od velike pomoći onima koji su zaduženi da od arhitekata i umjetnika naručuju umjetnička djela koja će biti u službi liturgije. Stoga je prijeko potrebno da u formaciji bogoslova i svećenika kao važna disciplina bude uključena povijest umjetnosti, s osobitim osvrtom na bogoslužne građevine u svjetlu liturgijskih normi.
Konačno, nužno je da u svemu što je povezano s euharistijom bude ukus za lijepo. Pozornost i skrb također je potreba i glede liturgijskog ruha, uresa, svetog posuđa kako bi, organski povezani i među sobom uređeni, odgajali za poštovanje otajstva Boga, očitovali jedinstvo vjere i osnaživali pobožnost" (br. 41).